A járvány miatt előtérbe került a távmunka, ahol a munkatársak csevegő programokat használnak és videokonferenciát bonyolítanak le. A virtuális tárgyalók átvették az irodák szerepét. Idén Az Év Irodája verseny díjátadóját is online szervezik meg a Visual Europe Group technológiai támogatásával.

Távmunka és távmunka

Számos iparágban és tevékenységi körben a válság miatt előtérbe került a távmunka, egyre többen dolgoznak otthonról, amelyek átalakítják a vállalatok szervezeti működését. Meg kell azonban teremteni a megfelelő eszközparkot, technológiai támogatást, átláthatóságot és adatbiztonságot, hogy a cégek sikerrel működhessenek részben az online térben. Az érintett hazai vállalkozások többsége is gyorsan döntött az otthoni munkavégzés mellett, hiszen jelentősen növekedett a kereslet a távmunkát támogató szoftverek és eszközök iránt, miközben a munkavállalók és a vezetők sincsenek teljes mértében felkészülve a virtuális működésre.

De az irodapiac általánosságban is támogatja az új törekvéseket, hiszen az elmúlt évtizedben sorra épültek az okos irodaházak, amelyek intelligens üzemeltetési rendszerei nagy előrelépéseket tettek azért, hogy a bérlők biztonságosabb és egészségesebb körülmények között dolgozhassanak. A távmunkával együtt fejlődő irodaházak a rugalmas munkavégzési formák új központjai lehetnek, lehetővé téve a gyors átállást a home office-ra olyan válsághelyzetekben, mint a mostani.

Az Év Irodája is a virtuális világba költözött

A változást kiválóan szemlélteti Az Év Irodája versenysorozat, amelyet a szervezők tíz évvel ezelőtt azért hoztak létre, hogy bemutassák az új irodatrendeket, a progresszív belsőépítészeti és HR-megoldásokat, illetve felhívják a cégek figyelmét a munkahelyi környezet fontosságára. A jelenlegi helyzethez alkalmazkodva a jubileumi díjakat április 30-án ingyenes online műsor keretében adják át, vagyis a szervezők is igazodnak a nagybetűs élethez, hiszen a járvány miatt megerősödtek a proptech megoldások.

„Szeretnénk élenjárni a változásokban e téren is, hiszen a járvány után várhatóan az irodai élet megváltozik, más elemekre kerül a nagyobb hangsúly, és új szempontokat is figyelembe kell majd venni a munkakörnyezet kialakításakor. Erősebb tendenciává válhat a rugalmasabb munkavállalói környezet, az iroda mellett a távmunka szerepe felértékelődhet. Éppen ezért, a díjátadó keretében online szakma beszélgetések során olyan kérdésekre keressük a választ, hogy vajon mi lesz a tömeges home office után, miként fogunk dolgozni fél év múlva” – mondta Fodor Dániel, Az Év Irodája verseny főszervezője.

Online tárgyalások

A távmunka bevezetése a mindennapos irodai folyamatokat is átalakította, többek között a meetingek is átkerültek az online térbe, ahol az információk átadása és a dokumentumok megosztása szintén virtuálisan zajlik. Felértékelődik a csevegő programok vagy éppen a felhőalapú rendszerek szerepe. Az új megoldások később a vállalatok egy részénél még inkább előtérbe helyezik majd a költségmegtakarítást, az irodai terek optimalizálását és a rugalmas munkakultúrák hosszú távú meghonosítását.

„A koronavírus-járvány utáni időkben nagy valószínűséggel módosulnak az irodákban a technológiai elvárások és a munkakörnyezet. Megváltozik az irodák belső kialakítása, szigorodnak a higiéniai szabályok, a személyes megbeszélések mellett a videokonferenciákat és online munkavégzést is támogatni fogják. Mivel a hagyományos tárgyalások szerepét egyre inkább átveszi a streaming, a videokonferencia, a 21. századi tárgyalótermi technológia is ezt a folyamatot segíti, amely lehetőséget biztosít több helyszín összekapcsolására is a virtuális térben” – magyarázza Botond Szabolcs, a modern rendezvény- és konferenciatechnológiákat biztosító Visual Europe Group vezérigazgatója.