„Egyre nagyobb hozzáadott értékkel kell dolgozni”

Bő egy éve három cég, az AV Control Kft., a Visual Europe Zrt. és a DCN Rental Kft. összevonásával létrejött a Visual Europe Group (VEGroup), mely rövid idő alatt piacvezetővé vált a hazai piacon. Magyarországon övék a legnagyobb rendezvénytechnikai szolgáltatási üzletág: közel 50 fős csapattal dolgoznak, melyből 25 technikus és 7 projektmenedzser alkotja a közvetlen szakmai vonalat. Idén, 2017-ben a cég pályázik a Magyar Brands Innovatív Márka minősítésére. Mindezzel együtt a VEGroup egy új brand, amiben a korábbi cégek tapasztalatai, szakmai tudásai ötvöződnek. Szervezeti megújulásról, a fiatalok képzéséről, a nemzetközi jelenlétről egyaránt kérdeztük Marton Tamást, a VEGroup szolgáltatási és bérlési üzletágának igazgatóját.

A három cég fúzióját alapvetően mi indukálta? Az hogy a cégcsoport elért egy olyan méretet, ami már szervezeti átalakulást igényelt, vagy a feladatok váltak mára annyira összetettekké, hogy szükség volt az új brandre?   

Az audiovizuális szakmában a legtöbb vállalkozás alapvetően úgy működik, hogy egy kis, akár pár szakemberből álló cég fejlődésének eredményeképpen, és/vagy újabb cégekkel együttműködve elér a cég egy nagyobb méretet, ami már felvet bizonyos szervezeti, működési, irányítási problémákat. Eljön az a pillanat, velünk is éppen így történt, amikor már érezhetően nem működik, amikor hátránnyá válik az egyszemélyi irányítás, amikor a korábban előkészített feladatok végrehajtása nem a megfelelő ütemben és módon zajlik. Vagyis úgy a technikusok, mint a menedzsment szintjén le kell osztani a felelőségi köröket. A szolgáltatási üzletágnak, így a bérlésnek is így lett nálunk felelőse. Tulajdonképpen régi-új feladatkörökről beszélünk: ezek már megvoltak korábban is, de most áttekinthetőbb, átfogóbb szisztémában működtetjük az egyes üzletágakat.

Ön nagyjából 15 évvel ezelőtt a DCN Rental Kft. munkatársaként kezdett a cégnél segéd-technikusként, majd lényegében végigjárva a „szamárlétrát”, ma már igazgatói pozíciót lát el. Érdekel, hogy milyen változásokat élt meg, miket tapasztalt, tapasztal az audiovizuális piacon?

A technológia persze sokat változott, de igazán azt volt a legkönnyebb lekövetni, mivel ez egy olyan szakma, ahol alap, hogy naprakészek legyünk a technológiai ismeretek és az eszközök megszerzésében. Vagyis ezt olyan nagy változásként nem éltük meg, éppen a folyamatossága miatt. Ahol viszont annál inkább, az a keresleti piac területe. Értem ezalatt, hogy az ügyfelek egyre informáltabbak lettek, egyre több kérdésre kell naprakész válaszokat adnunk, és nagyobb is lett a piac, hiszen gondolja meg, már nem csak a professzionális szegmens felől jönnek megkeresések, hanem az úgynevezett home-felhasználóktól is: ma már bárki számára elérhető a HD-technika vagy az LCD-képernyő, vagyis az „egyszerű” felhasználó is igényes lett, magas technológiát keres. Hogy az ügyfelek informáltabbak, folyamatosan és viszonylag gyorsan változnak vagy bővülnek az igényeik, az a működésünkben azt jelenti, hogy például nem csak egy eszköz kibérlését kérik, hanem hozzáadott értéket is elvárnak.

Ez jól hangzik, de pontosan mit jelent?

Gyakorlatilag egy megrendelésnél az előkészítést, a teljes lebonyolítást és az utómunkát jelenti, illetve azt is, hogy még a lebonyolítás idején is jöhetnek újabb igények. Ezeket kezelni kell. Vagyis fel kell készülnie minden munkatársunknak arra, hogy váratlan helyzeteket is képesek legyenek megoldani, az ügyfél problémáját empatikusan tudják kezelni. Ez nagyon nagy kihívás ezen a szolgáltatási piacon. Nézze, alapvetően ezen a piacon szinte mindenki – mivel, mint korábban már említettem, hogy naprakésznek kell lenni technológiailag – voltaképpen ugyanazokat a termékeket kínálja, vagyis ami pluszt lehet nyújtani, amikkel ki lehet és ki kell tűnni a versenytársak közül azok a kapcsolódó szolgáltatások. Tehát egyre nagyobb hozzáadott értékkel kell dolgozni. Ezt érzem a legnagyobb változásnak. A problémakezelés mellett persze van más is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy arról a szolgáltatási szintről, ami azt fedi, hogy az eszközeinket bérbe adjuk, elmozdultunk a komplex ügyfélkezelés irányába is: saját demó termünkben kínálunk egyedülálló szolgáltatásokat különféle ötletekkel, látványtervezéssel, tesztelési lehetőséggel, ezekkel egyre gyakrabban élnek a partnereink és nagyon kedvelik, ami egyértelműen jelzi, hogy szükség van ezekre a szolgáltatásokra a piacon.

Az audiovizuális műfaj miatt azt gondolom, hogy sok fiatal szakember dolgozik ezen a területen. De valóban így van? És ebben is, mint oly sok más szakmában, nehéz megtartani a jól képzett, fiatal szakembereket?

A megtartás problémájánál talán még rosszabb is a helyzet az audiovizuális szektorban: a cégünk fő iránya a videótechnika, vagyis kifejezetten videótechnikusokra gondolok, amikor azt mondom, hogy lényegében nincs videótechnikusi képzés itthon. Hangtechnikusokat képeznek a piacon, viszont a célirányos képzés hiánya miatt kevés a fiatal a szakmában, sőt, ki merem jelenteni, hogy a képzett szakembereket tekintve talán egy teljes generáció hiányzik a videótechnikából. Ezért is indítottuk el a képzési programunkat. Folyamatosan érdeklődnek, érkeznek hozzánk minimális technikusi előélettel, vagy akár teljesen kezdőként jelöltek, akiket saját szakmai képzési rendszer, tematika szerint képzünk ki szakemberré.

Érdekes, amit mond, mert a vizualitás ma kifejezetten felértékelődött a kultúrában, és különösen a fiatalok között. Nincs érdeklődés a fiatalok körében a videótechnikusi szakma iránt?

Lehet, hogy érdeklődés van, de a szakma valamiért még mindig nem nyit ebben az irányba. Ha azt mondom, hogy van például rendezvénytechnikusi OKJ-s képzés, papíron, mert évek óta nem indul el, ugyanis nincs kellő számú jelentkező, az számomra azt mutatja, hogy nem tudjuk felhívni a fiatalok figyelmét erre a szakmára. Persze videóképeket készíteni, összerakni ma már lényegében bárki tud, akinek van egy jó számítógépe, meg használja a szükséges programokat, de mint szakma, azért ez sokkal összetettebb dolog. És ha visszakanyarodunk kicsit a mai pici igényekhez, akkor azt kell mondanom, hogy a technikai képzés az az alap, az ügyfeleket is tudni kell kezelni. Ha erről az oldaláról vizsgálom a szakemberképzés kérdését, nem is tudnám megmondani, hogy kiből lesz a jó szakember. A cégünkben például a legjobb munkatársaink abszolút más területről érkeztek: van, aki eredetileg autószerelő, van, aki a kommunikáció területén dolgozott korábban. Nyitott szellemiségű, pontos, megbízható munkatársakkal dolgozunk, akiket alapvetően mi képeztünk ki technikusnak. De a képzés nem csak ezen a „bevezető” vagy mondhatjuk úgy, hogy alapszinten működik. A technikusaink, de a projektmenedzsereink is különféle külső és belső szervezésű oktatásokon, tréningeken vesznek részt folyamatosan, mert ma már elengedhetetlen az egyén szintjén, de egy cég fejlődése szempontjából is a tudásbővítés, a tudásfrissítés. Egyébként éppen a napokban (interjúnkat 2017. május 25-én rögzítettük – szerk.) is zajlik a PRG-vel együttműködve egy projektmenedzseri tréning (Production Resource Group, a szórakoztató és rendezvénytechnika világvezető szolgáltatója – szerk.).

Megvan az új brand, de még nem beszéltünk a célkitűzésekről, tervekről.

Beszélhetünk külső, azaz piaci tervekről, és beszélhetünk belső, szervezeti tervekről. Ezek természetesen összefüggenek. Olyan módon formáljuk a brandet, hogy annak működésével abszolút meg tudjunk felelni a piacnak, és ne csak rövid távra. A piaci cél roppan egyszerűen megfogalmazható: úgy szeretnénk szolgáltatni, hogy elégedett ügyfeleink legyenek. Persze az elmúlt, lassan 15 év alatt komoly méretű ügyfélkört alakítottunk ki, de természetesen szeretnénk elmozdulni onnan, ahol jelenleg vagyunk, egyre innovatívabb, egyre látványosabb projekteket kívánunk lebonyolítani. Ezt úgy tudjuk elérni, ha a raktárkezelőtől a most belépő segéd-technikuson át a cégvezetőig mindenki pontosan érti a feladatát és képes a saját szintjén döntéseket hozni, felelősséget vállal, kezeli a problémákat is, ha kell.

Lényegében belső edukációról beszélünk…

Gyakorlatilag igen. Most erre készítjük fel a céget, a cég minden munkatársát. Egy jól működő, támogató szervezet létrehozásán dolgozunk.

Gondolkoznak külföldi jelenlétben, nemzetközi projektekben való részvételben?

Abszolút. Szeretnénk a nemzetközi portfoliónkat is felépíteni, ez egy „nagy falat”, hiszen a nemzetközi piacon nagyon nagy verseny van, nagyobb a tőke, nagyobb a technológiai és a szakemberbázis, de már dolgoztunk korábban Spanyolországban, Németországban, Olaszországban, és az ott lefutott projektekről kapott visszajelzések azt tükrözik, hogy képesek vagyunk külföldön is megállni a helyünket.

Mit emelne ki, mik azok a legfontosabb újítások, amiket az ügyfelek is közvetlenül pozitívumként érezhetnek?

Ahogy a korábban már szó volt róla, állandóan követjük a technológiai újítások piacát, így az eszközparkunkat természetesen folyamatosan fejlesztjük, és a komplex szolgáltatás-nyújtáson belül is egyre inkább a minőségi irányába mozdulunk el. Említés szintjén már előkerült, de konkrétan: már működik a kreatív stúdiónk, ahol különféle ötletek, megoldások születnek, látványtervek készülnek, így már a tervezési szakaszban szinte átélhetővé válik, milyen is lesz a rendezvény majd a valóságban. Ez nem csak az ügyfeleink számára hasznos, a mi folyamatainkhoz is segítséget nyújt. Az új telephelyünkön (Budapest, IV. Óradna utca 11. – szerk.) úgynevezett „Demóteret” hoztunk létre ahol egy-egy eszközt, alkalmazást, megvalósítást, de akár egy rendezvény teljes technikáját is be tudjuk mutatni. Ez nagyszerű és egyedülálló lehetőség, amivel régi vágyunk vált valóra. A mindig naprakész technikai eszközeinkkel és a plusz, komplex szolgáltatásainkkal nagy hozzáadott értéket tudunk társítani a projektjeinkhez, és ezek azok az „összetevők”, amik reményeink, de már az eddigi tapasztalataink szerint is egy magasabb szolgáltatási színvonal eléréséhez szükségesek. (Molnár Szilvia)

pályázatok
Update Cookie Preferences