„Olyan, mint egy űrhajó” - A jövő oktatása

 

 

„Olyan, mint egy űrhajó” - A jövő oktatása

 

Friss az élmény, mégis ismerve az elmúlt 10-20 év hazai architektúráját, már most kijelenthetjük, hogy amit minőségben és esztétikumban felhúztak a Nádor utcában az a kortárs nemzetközi építőművészet keretein belül vizsgálható. A CEU viszonyítási pont lesz, az alábbiakból pedig kiderül, hogy ehhez a külcsín mellett a belbecs is hozzátesz, nem is keveset.  „Gyakorlatilag az elmúlt 20 évben ez a legnagyobb audiovizuális technikai projekt az országban” – fogalmaz a CEU kapcsán Botond Szabolcs, a Visual Europe Group vezérigazgatója, s ha valakitől, hát tőle és munkatársaitól nem nagyotmondás ez, hiszen az Egyetem teljes audiovizuális rendszerét ők tervezték át és építették ki.

Molnár Szilvia: Behatóan nem ismerem a cégüket, mesélne egy kicsit a Visual Europe Groupról?

Botond Szabolcs: Úgy is fogalmazhatnék, hogy ez egy holding, de ha a társasági forma felől közelítem meg a kérdést, akkor több céget magában foglaló vállalkozás. Arról van szó, hogy tavaly nyáron egy befektetési alappal közösen létrehoztuk a Visual Europe Zrt.-t  azzal a céllal, hogy piacvezető vizuáltechnikai szolgáltató és AV technikai integrátor céget építsünk. 2016-ban megvásároltunk két céget, egyrészt a 2002 óta működő AV Control Kft., valamint a DCN Rental Kft.-t. Az előbbi AV-technikai rendszerek telepítésével és részben bérbeadásukkal foglalkozott korábban, utóbbi pedig kifejezetten konferenciatechnikai eszközök bérbeadásával. A referenciáink között zenei események, stadionok audiovizuális rendszereinek kialakítása éppen úgy szerepelnek, mint tárgyalótermeké, oktatási intézményeké, szállodáké, privát villáké, hajóké. Lényegében mindennel foglalkozunk, ami audio és videó, és ezek vezérlése: az összes megjelenítő-eszköz (képernyők, kijelzők stb.), a hangrendszerek, a kapcsolódó bejátszó-rendszerek, integrált vezérlő rendszerek. Hagyományos esetben, ha mondjuk lát az asztalon öt távirányítót, az öt eszközt vezérel, ehhez képest mi ezt az öt eszközt egyetlen fali, asztali vagy érintőképernyős vezérlőpanelről működtetjük.

És ezek „nyitott”, szabadon bővíthető rendszerek?

Így van, folyamatosan bővíthetőek a rendszereink, például egy villánál az általunk telepített AV-rendszerre rákapcsolható a szalagfüggöny, a sötétítés, a világítás, a hangriasztó, a kamerarendszer, a hűtés és fűtés, tehát minden, ami vezérelhető. A CEU esetében a rendszerhez integráltuk az épület BMS rendszerét, így ha elindítjuk a projektort a rendszer átállítja a lámpákat és leengedi a redőnyöket azon túl, hogy lejön a vászon, bekapcsol a projekt és a hangrendszer mindez úgy, hogy közben a megfelelő bemenetre vált.

Kanyarodjunk vissza beszélgetésünk főszereplőjéhez, a CEU-hoz. Hazai viszonylatban kimagasló építészetű és belsőépítészetű házról van szó. A Visual Europe Group hogyan és mivel járult hozzá ehhez az ünnephez?

Jelenleg a hazai piacon jó, ha 2 olyan, AV-rendszerekkel foglalkozó cég van, amelyik egy ekkora volumenű és komplikált feladatot el tud végezni. A jó referenciák és a jó ár-érték arány döntött abban, hogy mi nyertük el a munkát. Ez egy bizalmi döntés, rossz partnerrel egy életre szólóan rossz rendszer jöhet létre.

A volument, ismerve a ház méretét, értem, de mégis, tudna számokat mondani?

Azt érdemes erről tudni, hogy gyakorlatilag az elmúlt 20 évre tekintve ez a legnagyobb AV-technikai projekt az országban. A ráfordított összeg tekintetében, közel 1 milliárd forint körüli AV és színpad -technológiát – eszközöket, vezérlést – építettünk be. Azt mondhatom, hogy nagyjából 5 ezer eszközt építettünk be az épületbe - mindegyik valamilyen kisebb-nagyobb elektronikai eszköz - és a dedikált AV informatikai hálózatnak közel 1500 végpontja van. Ezek olyan eszközök, amik az internethálózaton kommunikálnak egymással, központilag vezérelhetőek, és számos olyan tartozék is van, ami a hálózaton nincs rajta, ugyanakkor ezekhez az eszközökhöz kapcsolódik, minden-mindennel kommunikál.

Mitől lesz komplex a hát audiovizuális technológiája és, hogyan fogják tudni ezt használni?

A CEU épülete AV-technikai szempontból olyan, mint egy űrhajó: elképesztően komplex rendszer, ugyanakkor a vezérlést nézve mégsem kell „asztronautának lenni”, sőt, a megbízói igény is azt diktálta, hogy egyszerű legyen a használata. Ezért, ha mondjuk, a két nagy előadóterem bármelyikébe bemegy egy professzor, aki korábban a kréta-szivacshoz volt szokva, akkor is nagyon rövid idő alatt elsajátítja, megszokja az interaktív tábla vagy a hangrendszer használatát. Komplexitás, ugyanakkor flexibilitás és könnyű vezérlés: ezek az együttes értékei ennek a rendszernek, ami abszolút egyedülálló Magyarországon, de Európában is kimagasló. Olyan előremutató megoldások vannak a rendszerben, amiket sehol nem alkalmaztak még így, együtt, különösen nem oktatási területen. Azért „együtt”, mert egyébként a beépített eszközöket – interaktív tábla, streaming, digitális audiorendszer, digital signage hálózat stb. – már külön-külön, vállalati környezetbe telepítettünk korábban is, de ilyen sokrétű, ugyanakkor könnyen üzemeltethető rendszerbe adaptálva még nem. Telepítettünk megjelenítőket, olyan digitális táblákat, ilyeneket például a folyosókon láthat, amiken információk futnak, cserélhetőek a tartalmak, központilag vezérelhetőek, futhat rajtuk a terem programja de akár egy élő közvetítés az Auditoriumbol. De installáltunk interaktív táblákat is, ezek képernyőként és táblaként is funkcionálnak, vagyis az írásélmény olyan, mintha egy táblára írnánk.  És említhetném a vezeték nélküli képmegosztó-rendszert, aminek az alkalmazásával, akár telefonról, laptopról bármelyik terem képernyőjére kirakható a kívánt tartalom. Hasonló, a termek közötti megosztást, átjátszást biztosító hangrendszert is beépítettünk. Természetesen rögzíthetőek és szerveren tárolhatóak a videó képek, de a videó rögzítő-rendszer mellett videokonferenciát biztosító rendszert is installáltunk. A teljes AV-rendszerre a rugalmasság is jellemző, és az auditórium esetében különösen így van, mivel ez a tér egy kis színházterem is egyúttal. Ha, tegyük fel, egy olyan vendégprodukció lép fel itt, amelyik saját hangrendszereket, lámpákat stb. hoz, akkor azokat ideiglenes kábelezés nélkül, könnyen rácsatlakoztathatja a meglévő rendszerre.

Talán az építészeti színvonal mellett a CEU épületek rövid kivitelezési ideje is legendát teremt majd. Ez utóbbi hogyan érintette önöket?

Mi egy ilyen jellegű projektnél mindig a végén telepítünk, előtte csak tervezünk és előkészülünk, ezért, ha a szakágak csúsznak, akkor a sok-sok csúszás nálunk összeadódik és a véghatáridő elképesztően feszített tempót diktál. A normál ütemezésünk a CEU-nál 6 hónap volt, végül 2,5-3 hónap alatt kellett, nagyjából 90 munkatárssal megcsinálnunk ezt a projektet. Nem volt felvonulási terület, mindent akkor szállítottunk amikor telepítettük. A raktárunkban komplett szobákat és rendszereket raktunk össze előre, hogy csökkentsük a helyszíni szerelési időt. Most még nem telt el egy hónap az átadás óta, de a visszajelzések alapján a diákok, tanárok, munkatársak nagyon szeretik, és tényleg könnyen elboldogulnak a rendszerekkel. Ez a jövő oktatása, ahol a diákok digitálisan tanulnak és osztanak meg tartalmakat.

 

 

Vissza Előző Következő

Technikai eszközök

 

We create